BLOG

WAAROM ZOUDEN WE EEN NIEUW
LOGO NODIG HEBBEN?

Een nieuw logo? Waarom zouden we dat nodig hebben? Hier vind je 5 mogelijke redenen om je logo te vernieuwen. Een visueel concept heeft als doel herkenning, vertrouwen en beleving te creëren. Elk contactmoment met je potentiële klant moet hierin bijdragen. Een logo is daar een belangrijk onderdeel van. Je wilt dat je bedrijf herkend wordt en dat daarbij het juiste, positieve gevoel gecreëerd wordt. Je doelgroep moet zich aangetrokken voelen tot je merk. We zeggen ‘voelen’ omdat dit geen rationeel proces is maar een emotioneel proces dat wetenschappelijk te verklaren is. Ondanks een ijzersterke herkenning veranderen de bekendste merken ter wereld regelmatig hun logo. Waarom zou je een voor een nieuw logo gaan als je huidige logo al jaren goed zijn werk doet? Er zijn een aantal redenen mogelijk.

1. MODE

Waarom is er vaak een momentje van schaamte als je oude foto’s van jezelf ziet? Waarom kon die broek ‘echt niet’? Of kon het toen wel maar nu niet meer. Waarom was je logo al die jaren goed maar merk je dat er misschien toch iets moet veranderen? Het antwoord is simpel: Mode! Kortgezegd is mode alles wat gedurende een bepaalde periode hip of aantrekkelijk wordt gevonden. Om te zorgen dat je doelgroep zich tot je merk aangetrokken blijft voelen zul je het visueel concept van je bedrijf dus regelmatig bij moeten schaven. Soms is dat te doen met wat andere foto’s, een kleurtje toevoegen of een leuk, herkenbaar patroon. Maar uiteindelijk zal ook je logo toe zijn aan een opfrisbeurt. Hoe regelmatiger je het visueel concept bijschaaft hoe minder heftig de aanpassingen hoeven te zijn. Dit voorkomt dat je herkenbaarheid te grote deuken oploopt en je extra marketingkosten moet gaan maken.

2. GROEI OF VERANDERING

Je bedrijf groeit, gaat andere dingen doen of verandert van missie & visie of zelfs van naam en wil zich anders positioneren. Goede visuele concepten sluiten hierbij aan en moeten dus mee getransformeerd worden. Deze veranderingen zijn vaak heftiger dan alleen maar mee gaan met de tijd. Het is dan ook aan te raden om het visueel concept in dit geval vanaf het begin goed en compleet aan te pakken.

3. PROFESSIONALISERING

Veel ondernemers zijn low-budget begonnen. Vaak vanuit huis, alléén en met een minimaal budget. Een simpel logo voldeed, soms zelfs alleen een naam zonder beeldmerk. De ene onderneming blijft klein en de ander groeit door. Er komt personeel, de groei moet doorzetten om de bijkomende kosten aan te blijven kunnen. Communicatie wordt dan ook belangrijker dan daarvoor. Om dat goed te doen is het nu wel tijd voor een sterk visueel concept en dus een nieuw logo. Zet wat geld aan de kant, niet alleen voor het visueel concept zelf maar ook voor de communicatiemiddelen die je vervolgens nodig hebt. En om te zorgen dat je communicatie ook iets oplevert! Maak een goed communicatieplan, eventueel samen met een professional.

4. NIEUWE COMMUNICATIEMIDDELEN

Een logo moet meer dan ooit flexibel zijn. Waar vroeger je logo vooral op een visitekaartje, briefpapier, een pand of in een advertentie moest kunnen ben je inmiddels gebonden aan veel meer communicatiemiddelen met veel verschillende formaten. Denk aan banners op websites, kleine mobiele telefoon schermpjes, socialmedia items etc. Als een logo heel plat en breed is zal hij op een mobiele telefoon met een vaak smal en staand scherm wel eens heel slecht over kunnen komen. Dit komt natuurlijk niet echt professioneel over, onderschat niet wat dit met het vertrouwen in een merk kan doen.

5. BEWEGING

Los van de hiervoor genoemde redenen kan verandering ook strategisch goed zijn. Veranderingen kunnen bestaande associaties ‘top-of-mind’ houden of negatieve associaties juist afschudden. Het merkgevoel kan hierdoor langzaam verbeterd worden. Beweging en dus actief zijn houdt je merk in beeld, extern en intern. Een goed merk werkt namelijk niet alleen naar buiten toe. De trots van werknemers werkt ook mee aan een succesvol bedrijf. Een goed visueel concept helpt mee de neuzen dezelfde kant op te krijgen en van werknemers niet alleen arbeidskrachten te maken maar ook ambassadeurs.

WAAROM ZOUDEN WE EEN NIEUW
LOGO NODIG HEBBEN?

Een nieuw logo? Waarom zouden we dat nodig hebben? Hier vind je 5 mogelijke redenen om je logo te vernieuwen. Een visueel concept heeft als doel herkenning, vertrouwen en beleving te creëren. Elk contactmoment met je potentiële klant moet hierin bijdragen. Een logo is daar een belangrijk onderdeel van. Je wilt dat je bedrijf herkend wordt en dat daarbij het juiste, positieve gevoel gecreëerd wordt. Je doelgroep moet zich aangetrokken voelen tot je merk. We zeggen ‘voelen’ omdat dit geen rationeel proces is maar een emotioneel proces dat wetenschappelijk te verklaren is. Ondanks een ijzersterke herkenning veranderen de bekendste merken ter wereld regelmatig hun logo. Waarom zou je een voor een nieuw logo gaan als je huidige logo al jaren goed zijn werk doet? Er zijn een aantal redenen mogelijk.

1. MODE

Waarom is er vaak een momentje van schaamte als je oude foto’s van jezelf ziet? Waarom kon die broek ‘echt niet’? Of kon het toen wel maar nu niet meer. Waarom was je logo al die jaren goed maar merk je dat er misschien toch iets moet veranderen? Het antwoord is simpel: Mode! Kortgezegd is mode alles wat gedurende een bepaalde periode hip of aantrekkelijk wordt gevonden. Om te zorgen dat je doelgroep zich tot je merk aangetrokken blijft voelen zul je het visueel concept van je bedrijf dus regelmatig moeten bijschaven. Soms is dat te doen met wat andere foto’s, een kleurtje toevoegen of een leuk, herkenbaar patroon. Maar uiteindelijk zal ook je logo toe zijn aan een opfrisbeurt. Hoe regelmatiger je het visueel concept bijschaaft hoe minder heftig de aanpassingen hoeven te zijn. Dit voorkomt dat je herkenbaarheid te grote deuken oploopt en je extra marketingkosten moet gaan maken.

2. GROEI OF VERANDERING

Je bedrijf groeit, gaat andere dingen doen of verandert van missie & visie of zelfs van naam en wil zich anders positioneren. Goede visuele concepten sluiten hierbij aan en moeten dus mee getransformeerd worden. Deze veranderingen zijn vaak heftiger dan alleen maar mee gaan met de tijd. Het is dan ook aan te raden om het visueel concept in dit geval vanaf het begin goed en compleet aan te pakken.

3. PROFESSIONALISERING

Veel ondernemers zijn low-budget begonnen. Vaak vanuit huis, alléén en met een minimaal budget. Een simpel logo voldeed, soms zelfs alleen een naam zonder beeldmerk. De ene onderneming blijft klein en de ander groeit door. Er komt personeel, de groei moet doorzetten om de bijkomende kosten aan te blijven kunnen. Communicatie wordt dan ook belangrijker dan daarvoor. Om dat goed te doen is het nu wel tijd voor een sterk visueel concept en dus een nieuw logo. Zet wat geld aan de kant, niet alleen voor het visueel concept zelf maar ook voor de communicatiemiddelen die je vervolgens nodig hebt. En om te zorgen dat je communicatie ook iets oplevert! Maak een goed communicatieplan, eventueel samen met een professional.

4. NIEUWE COMMUNICATIEMIDDELEN

Een logo moet meer dan ooit flexibel zijn. Waar vroeger je logo vooral op een visitekaartjes, briefpapier, een pand of in een advertentie moest kunnen ben je inmiddels gebonden aan veel meer communicatiemiddelen met veel verschillen de formaten. Denk aan banners op websites, kleine mobiele telefoon schermpjes, socialmedia items etc. Als een logo heel plat en breed is zal hij op een mobiele telefoon met een vaak smal en staand scherm wel eens heel slecht over kunnen komen. Dit komt natuurlijk niet echt professioneel over, onderschat niet wat dit met het vertrouwen in een merk kan doen.

5. BEWEGING

Los van de hiervoor genoemde redenen kan verandering ook strategisch goed zijn. Veranderingen kunnen bestaande associaties ‘top-of-mind’ houden of negatieve associaties juist afschudden. Het merkgevoel kan hierdoor langzaam verbeterd worden. Beweging en dus actief zijn houdt je merk in beeld, extern en intern. Een goed merk werkt namelijk niet alleen naar buiten toe. De trots van werknemers werkt ook mee aan een succesvol bedrijf. Een goed visueel concept helpt mee de neuzen dezelfde kant op te krijgen en van werknemers niet alleen arbeidskrachten te maken maar ook ambassadeurs.

WAAROM ZOUDEN WE EEN NIEUW
LOGO NODIG HEBBEN?

Een nieuw logo? Waarom zouden we dat nodig hebben? Hier vind je 5 mogelijke redenen om je logo te vernieuwen. Een visueel concept heeft als doel herkenning, vertrouwen en beleving te creëren. Elk contactmoment met je potentiële klant moet hierin bijdragen. Een logo is daar een belangrijk onderdeel van. Je wilt dat je bedrijf herkend wordt en dat daarbij het juiste, positieve gevoel gecreëerd wordt. Je doelgroep moet zich aangetrokken voelen tot je merk. We zeggen ‘voelen’ omdat dit geen rationeel proces is maar een emotioneel proces dat wetenschappelijk te verklaren is. Ondanks een ijzersterke herkenning veranderen de bekendste merken ter wereld regelmatig hun logo. Waarom zou je een voor een nieuw logo gaan als je huidige logo al jaren goed zijn werk doet? Er zijn een aantal redenen mogelijk.

1. MODE

Waarom is er vaak een momentje van schaamte als je oude foto’s van jezelf ziet? Waarom kon die broek ‘echt niet’? Of kon het toen wel maar nu niet meer. Waarom was je logo al die jaren goed maar merk je dat er misschien toch iets moet veranderen? Het antwoord is simpel: Mode! Kortgezegd is mode alles wat gedurende een bepaalde periode hip of aantrekkelijk wordt gevonden. Om te zorgen dat je doelgroep zich tot je merk aangetrokken blijft voelen zul je het visueel concept van je bedrijf dus regelmatig moeten bijschaven. Soms is dat te doen met wat andere foto’s, een kleurtje toevoegen of een leuk, herkenbaar patroon. Maar uiteindelijk zal ook je logo toe zijn aan een opfrisbeurt. Hoe regelmatiger je het visueel concept bijschaaft hoe minder heftig de aanpassingen hoeven te zijn. Dit voorkomt dat je herkenbaarheid te grote deuken oploopt en je extra marketingkosten moet gaan maken.

2. GROEI OF VERANDERING

Je bedrijf groeit, gaat andere dingen doen of verandert van missie & visie of zelfs van naam en wil zich anders positioneren. Goede visuele concepten sluiten hierbij aan en moeten dus mee getransformeerd worden. Deze veranderingen zijn vaak heftiger dan alleen maar mee gaan met de tijd. Het is dan ook aan te raden om het visueel concept in dit geval vanaf het begin goed en compleet aan te pakken.

3. PROFESSIONALISERING

Veel ondernemers zijn low-budget begonnen. Vaak vanuit huis, alléén en met een minimaal budget. Een simpel logo voldeed, soms zelfs alleen een naam zonder beeldmerk. De ene onderneming blijft klein en de ander groeit door. Er komt personeel, de groei moet doorzetten om de bijkomende kosten aan te blijven kunnen. Communicatie wordt dan ook belangrijker dan daarvoor. Om dat goed te doen is het nu wel tijd voor een sterk visueel concept en dus een nieuw logo. Zet wat geld aan de kant, niet alleen voor het visueel concept zelf maar ook voor de communicatiemiddelen die je vervolgens nodig hebt. En om te zorgen dat je communicatie ook iets oplevert! Maak een goed communicatieplan, eventueel samen met een professional.

4. NIEUWE COMMUNICATIEMIDDELEN

Een logo moet meer dan ooit flexibel zijn. Waar vroeger je logo vooral op een visitekaartjes, briefpapier, een pand of in een advertentie moest kunnen ben je inmiddels gebonden aan veel meer communicatiemiddelen met veel verschillen de formaten. Denk aan banners op websites, kleine mobiele telefoon schermpjes, socialmedia items etc. Als een logo heel plat en breed is zal hij op een mobiele telefoon met een vaak smal en staand scherm wel eens heel slecht over kunnen komen. Dit komt natuurlijk niet echt professioneel over, onderschat niet wat dit met het vertrouwen in een merk kan doen.

5. BEWEGING

Los van de hiervoor genoemde redenen kan verandering ook strategisch goed zijn. Veranderingen kunnen bestaande associaties ‘top-of-mind’ houden of negatieve associaties juist afschudden. Het merkgevoel kan hierdoor langzaam verbeterd worden. Beweging en dus actief zijn houdt je merk in beeld, extern en intern. Een goed merk werkt namelijk niet alleen naar buiten toe. De trots van werknemers werkt ook mee aan een succesvol bedrijf. Een goed visueel concept helpt mee de neuzen dezelfde kant op te krijgen en van werknemers niet alleen arbeidskrachten te maken maar ook ambassadeurs.

WIL JE WETEN WAT EEN NIEUW LOGO KOST?

WIL JE WETEN WAT EEN NIEUW LOGO KOST?